Passa al contingut principal

Presentació


Què és aquest blog?

Sóc la Lídia Gonzalo, professora de l'Escola Sant Feliu de Cabrera de Mar (Barcelona). Vaig començar a utilitzar les TAC (Tecnologies de l'Aprenentatge i el Coneixement) quan encara es deien TIC (Tecnologies de la Informacio i la Comunicació) i un ordinador a l'aula era un element gairebé desconegut. En aquests 25 anys dedicada a la docència he vist com les eines digitals han pres cada cop més impotància, fins al punt de fins i tot destronar el llibre en paper com a element imprescindible per a l'aprenentatge.

Hem passat, per tant, en molt poc temps, de parlar només d'internet, projectors, llibres digitals i routers a parlar d'elements molt més dinàmics en els quals l'alumnat pren part de manera molt més activa pel que fa al seu propi procés d'aprenentatge (presentacions, Nearpod, Kahoot, processadors de textos, eines de correcció online...).

Com a pedagoga, considero que avui dia potser caldria parlar, en ple segle XXI, de les TEP (Tecnologies per a l'Empoderament i la Participació). Si volem que l'alumnat sigui cada cop més autònom i l'agent principal del seu procés d'aprenentatge, és imprescindible que els docents poguem ajudar-los. Ara no es tracta només de consumir continguts sinó també de generar-los a través de publicacions a les xarxes socials, canals de Youtube, etc. És per tant obvi que els membres del professorat ens hem de formar per acompanyar-los en el seu creixement personal i acadèmic.

Aquest blog neix de la necessitat de recollir evidències, documents i activitats en relació a la Competència Digital Docent (B2). A part de la presentació, les entrades quedaran registrades seguint aquesta estructura:

  1. Estructura
  2. Objectius d'aprenentatge
  3. Evidències
  4. Reflexions
  5. Clausura
També serà possible trobar les diferents entrades seguint un sistema d'etiquetes molt intuïtiu.




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Objectius d'aprenentatge

 Mòdul 1. Compromís professional Conéixer els requisits legislatius de la col·laboració docent Conéixer diverses eines digitals amb les que poder participar en els òrgans de govern del centre. Aprendre a prendre decisions autònomes en relació a l'ús de les eines digitals. Aprendre a donar suport a altres docents per a la seva millora contínua. Aprendre a tenir en compte els requisits legislatius per a una col·laboració segura, eficient i eficaç. Mòdul 2. Continguts digitals Aprendre a fer cerques eficients a internet (navegadors, cercadors, drets d'autor, utilització adequada dels recursos tenint en compte la classificació de Creative Commons). Principals cercadors de la Wold Wide Web. Principals repositoris educatius (Procomun, per exemple). Tenir en compte criteris tècnics i pedagògics en la selecció i creació de recursos. Mòdul 3. Ensenyament i aprenentatge Conéixer models i criteris d'integració de les TIC en les programacions didàctiques i en la pràctica a l'aula. ...

Clausura

  El segle XXI ens ha portat un nou repte, als docents. El sistema educatiu fa que tinguem ara mateix, alumnat nascut al segle XXI, amb una majoria de professors nascuts al segle XX i que perpetuen sovint el mateix model educatiu que van viure, i en alguns casos, amb edificis del segle XIX. La formació en competència digital docent de nivell B2 m'ha fet reflexionar sobre diferents aspectes sobre els quals escric tot seguit. Què he après dels entorns digitals d'aprenentatge? Les eines digitals que utilitzem a l'ensenyament no només ens ajuden a millorar el procés d'aprenentatge del nostre alumnat sinó que també ens ajuden a detectar qualsevol necessitat que puguin tenir a l'hora d'assolir els objectius que ens hem marcat. En el món de l'ensenyament, el confinament durant el curs 2020 va ser un abans i un després a l'hora d'utililtzar aquestes eines digitals. Tot i que ja estaven integrades en el nostre dia a dia a les aules, tots vam haver d'apren...