RECOLLIDA D'EVIDÈNCIES
Canva
Creació d'un recurs
Captura de pantalla de la pujada del meu arxiu a Procomun. Mòdul 2, activitat 2
En aquest apartat del meu portfolio es poden veure les tasques lliurades dels diferents mòduls. No he inclòs les del Mòdul 0 perquè és el blog en ell mateix.
Un cop vistes, també publico algunes de les reflexions a les que he arribat al llarg de les diferents tasques, incloent-hi altres evidències durant el procés.
Mòdul 1
Tasca 1
Tasca 2
Tasca 3
Mòdul 2
Tasca 1
Tasca 2
Tasca 3
Mòdul 3
Tasca 1
Tasca 2
Mòdul 4
Tasca 1
Tasca 2
Mòdul 5
Tasca 1
Tasca 2
Mòdul 6
Tasca 1
>
Tasca 2
Recollida d'evidències
Recopilar evidències per incloure-les en aquest apartat del meu portfoli és interessant, des del meu punt de vista. Malgrat això, estic recollint moltes d'elles a les tasques lliurades i a més en faig una reflexió a d'altres apartats del blog, sobre tot a la Reflexió. Per evitar ser redundant, si considero que algunes d'elles estan més contextualitzades als altres apartats, es poden consultar de manera molt més efectiva allà.
Full de protecció de drets d'imatge
Tal i com es recull al protocol de matrícula del centre, les famílies signen un document pel que fa a la protecció dels drets d'imatge dels seus fills i filles. El centre té un únic document per a tal fi, sense especificar cap rang d'edat. Tot i això, la llei permet que l'alumnat pugui signr el document si té més dew 14 anys (3r i 4t d'ESO aproximadament). Malgrat això, l'escola sempre adreça el document als pares o tutors legals, independentment de l'edat del menor.
Document d'autorització de drets d'imatge
Sóc d'aquelles docents que porta més d'un quart de segle a les aules. La major part de les produccions que els alumnes feien en aquells moments per posar en pràctica aels coneixements adquirits i que sortien una mica del bolígraf i el paper eren cartrolines de colors on l'alumnat escrivia i hi enganxava trossos de text que prèviament havien redactat, tot combinat amb fotografies.
Amb l'ús extensiu dels ordinadors, i especialment amb el projecte 1x1, aquestes produccions es van començar a fer a través de pàgines web com Glogster (on es podien crear murals interactius) o Canva. Aquesta darrera ha resultat ser un recurs molt atractiu tant per a l'alumnat com per al professorat, perquè permet organitzar de forma visual molta informació de forma molt atractiva.
He utilitzat aquesta eina amb l'alumnat de 4t d'ESO. La tasca consistia en crear una infografia. Allà havien de crear un anunci/presentació d'una aplicació per a mòbil, ideada per ells mateixos, de forma que donaven publicitat a la seva publicitat. Es combina, per tant, la creació de projectes innovadors amb l'ús de l'anglès com a llengua vehicular, termes propis de la publicitat, elements visuals atractius, etc. Us mostro aquí quatre exemples:
Exemples de produccions de l'alumnat utilitzant l'eina Canva
Fulls de càlcul
Per crear un repositori de recursos, se'ns ha demanat una catalogació utilitzant un full de càlcul. Com també comento a l'apartat de les reflexions, trobo que aquesta manera de recollir els enllaços i les seves particularitats fa que la feina sigui feixuga si no es domina l'eina, com és el meu cas. Em sento molt més còmoda fent servir processadors de text.
Captura de pantalla. Mòdul 2. Activitat 1
En l'activitat 3 del mòdul 2 se'ns demana fer una bateria de preguntes que pugui fer-se servir com a repositori. A diferència de l'activitat 1, he trobat que era una eina molt útil per diverses raons. Aquest format permet mantenir un recurs dinàmic que pot ser modificat de forma molt fàcil i ràpida tant per mi com per altres membres del claustre, siguin d'educació secundària com jo o bé d'educació primària. El menú desplegable facilita també el poder filtrar quin tipus de recurs estem buscant per utilitzar o modificar i emprar en el moment que ens sigui necessari.
Captura de pantalla. Mòdul 2. Activitat 1
Els fulls de càlcul, però, tenen un inconvenient molt important, des del meu punt de vista. En el cas de no tenir un determinat ítem recollit (perquè al'alumne aquell dia estava malalt, perquè no tenia connexió o bateria, etc.), el full de càlcul no té en compte aquella nota. Significa que si la ponderació és d'un 20% a la nota global, per exemple, l'alumne no tindria aquella nota. Hem d'anar amb compte per no perjudicar-los. Per la seva banda, la plñataforma educativa Clickedu no té en compte aquest buit i fa el càlcul de la nota sense problema.
De tota manera, els fulls de càlcul em permeten, a través de les gràfiques, veure de seguida el progrés del meu alumnat. Per exemple, i tal i com recullo a la tasca 2 del mòdul 4, tenir en compte aspectes com la vegada que un alumne s'ha connectat a fer la feina mentre tenien els ordinadors a l'aula. N'hi ha per exemple, que es connecten moltes vegades (potser per interès però també perquè tenen dificultats a l'hora de mantenir la sessió iniciada) o alumnes que es connecten molt poques vegades. En aquest darrer cas caldria esbrinar si és que realment té moltes dificultats a l'hora de fer servir les eines digitals o és que està fent servir l'ordinador per a d'atres qüestions.
Gràfica extreta d'un full de càlcul per avaluar el progrés de l'aprenentatge de l'alumnat. Mòdul 4. Activitat 2
Creació d'un recurs
M'agrada molt utilitzar Canva. Per crear un recurs que se'ns demana a l'activitat 2 del mòdul 2 he agafat una plantilla de domini públic, amb © Carlos Olmos. Després, l'he publicat en el blog on sovint comparteixo recursos amb els alumnes.
He de reconéixer que desconeixia totalment aquesta eina. M'ha semblat molt útil per compartir recursos educatius i m'ha fet pensar en la importància de tenir en compte els drets d'autoria.
Procés d'ensenyament i aprenentatge
Com ja he comentat en altres apartats, l'alumnat cada cop pren una part més activa en el seu propi procés d'aprenentatge. És feina dels mestres i professors fer-los partícips d'aquest procés, utilitzant eines més tradicionals però també eines digitals.
Ensenyo l'anglès i això em permet utilitzar gairebé a diari eines per fomentar això. A part dels llibres digitals, hi ha moltes altres opcions. En l'elaboració de les activitats vaig parlar de Nearpod. Es pot treballar amb ella a través de l'aplicació (la tinc instal·lada a l'IPad) i també a través de la pàgina web, que és per on hi accedeixen els meus alumnes.
Nearpod permet utilitzar molts recursos diferents: gamificació, preguntes d'opció múltiple, preguntes obertes, insertar recursos i enllaços de la xarxa, aprendre de forma col·laborativa i fins i tot dibuixar per part dels alumnes.
Diapositiva d'activitat de Nearpod
De forma més tradicional, i en referència a la col·laboració entre els alumnes, vaig recollir imatges d'un projecte fet per alumnes de 1r d'ESO en el qual utilitzaven processadors de text i després eines d'edició de vídeo i àudio. El resultat es compartia després amb la resta de companys i s'avaluava a través de rúbriques.
Portada de projecte a càrrec d'alumnes de 1r d'ESO
La proposta va ser molt engrescadora, amena i efectiva. Els alumnes no només van gaudir d'escriure els seus guions, utilitzant eines de correcció (Grammarly i LanguageTools) sinó que després van utilizar els IPads per gravar i editar les seves produccions (CapCut i IMovie). Es poden consultar més dades a l'apartat de Reflexions d'aquest mateix blog.
Recollida de dades per a l'avaluació
En són moltes i molt variades. N'he aportat de diferents a cadascuna de les tasques, però per no ser reduntant, no parlaré dels fulls de càlculs. M'agradaria, però, fer esment d'altres eines que em donen la possibilitat de recollir molts aspectes de l'avaluació dels meus alumnes. Diposo de les estadístiques que em puc extreure de les pàgines de les editorials dels llibres digitals que utilitzem. Puc saber, per exemple, el temps que un alumne ha estat connectat fent la feina, el nombre de connexions, les activitats que ha fet, quin és el resultat de les activitats fetes, en quins llocs ha fallat i quins aspectes hauria de millorar.
La plataforma Clickedu és molt útil a l'hora de fer un seguiment tutorial de l'alumnat. Puc veure les seves qualificacions i les famílies també tenen aquesta informació al seu abast. D'aquesta manera el seguiment es fa exhaustiu i afavoreix l'avaluació contínua.
Hi ha d'altres eines que ens ajuden a avaluar el progrés d'aprenentatrge del nostre alumnat i de les quals pdoem extreure dades objectives. He posat a la tascaz 2 del mòdul 4 l'exemple de Kahoot. De forma lúdica podem treballar diversos contingutws i després treure dades mitjançant les quals podem veure si certs objectius d'aprenentatge s'han assolit o no.
Gràfica d'encerts i errors a l'hora d'assolir un cert contingut d'aprenentatge. Mòdul 4. Tasca 2
Accessibilitat de les eines digitals
Les eines digitals ens donen l'opció de ser més accessibles per a aquells alumnes o famílies que tenen dificultats auditives, visuals, motors o intel·lectuals. En el cas de les videoconferències, Zoom permet posar subtítols a les connexions. No només això, sinó que es pot fer que es tradueixi el text també a l'idioma seleccionat.
Si bé és cert que Zoom va experimentar un gran boom arran del confinament la primavera del 2020, ara és una eina que utilitzem molt poques vegades. En el meu cas, l'he feta servir per fer el seguiment de tres alumnes que han cursat el primer trimestre a l'estranger. També l'he feta servir per parlar amb una família que per temes de conciliació familiar i salut no ha pogut desplaçar-se al centre per mantenir una entrevista amb mi, que sóc tutora del seu fill.
Captura de pantalla d'opcions d'accessibilitat de Zoom. Mòdul 5. Activitat 1.
Breakingout amb Genially
Genially és una eina interactiva que fuig de la visió estàtica d'altres aplicacions per fer presentacions. En el meu cas, vam partir d'una presentació molt simple que l'alumnat anava ampliant per treballar el cos humà en anglès. Vaig prioritzar la competència digital i la competència en anglès (àmbit lingüístic).
QR Genially Parts of the body. Mòdul 5. Activitat 2
Voldria fer diversos aclariments respecte a aquesta tasca. Va resultar engrescadora perquè l'alumnat va participar en la creació d'unes noves presentacions però no van ser gens creatius i van aprofitar la mateixa plantilla que jo els havia proporcionat. Per veure el que realment es va treballar, vaig modificar el Genially original en relació al que havíem treballat realment, i va quedar modificat amb data 24/1/24.
Empoderament de l'alumnat. Projecte "Una missió a Mart" de 1r d'ESO
El projecte del 1r trimestre que es va realitzar a 1r d'ESO es deia "Una colònia humana a Mart". Vam dissenyar diferents activitats i una d'elles consistia en elaborar un videoblog en anglès on recollissin les diferents activitats que havien fet a la base de Mart. Així, les activitats de les que parlen van des de la dieta dels astronautes a la seva rutina d'exericici, passant per recollir com havien elaborat un robot i com havien construit una depuradora d'aigua.
A part d'escriure el guió amb la informació que havien de dir, l'havien d'enregistrar a diferents espais de l'escola, fer que es generessin els subtítols de forma automàtica i editar les diferents gravacions, que no van poder fer-se en un sol dia.
Portada d'un dels videoblogs. Projecte de 1r d'ESO
L’alumnat estava engrescat i interessat en la tasca. Resulta molt motivador poder treballar fora de l’aula a l’hora de gravar els vídeos. Els va resultar una feina més feixuga escriure els guions previs. En aquest aspecte, dir que cal millorar la creativitat de les produccions, tant pel que fa als continguts com a les gravacions. Va mancar més recollida d’evidències al llarg del procés d’elaboració del projecte i van deixar la feina per un cop acabades totes les altres parts.
Han col·laborat correctament al llarg del procés de creació del videoblog. Han après a fer servir eines d’edició i a posar subtítols, cosa que ajuda a entendre el missatge, que a més era en anglès. Han pogut, tanmateix, compartir idees i resoldre cooperativament les dificultats que se’ls han presentat. Per tant, crec que ha estat molt efectiu treballar en grups.
Utilitzar rúbriques ha estat beneficiós de dues maneres. Per un cantó, com que eren coneixedors del que s’avaluaria, han fet que les seves produccions hagin estat acurades i fetes d'acord amb aquests ítems. En ser conscients de les dificultats amb les quals s’han trobat, han avaluat els companys de forma correcta i real. De tota manera, penso que cal continuar implementant aquest sistema d’avaluació al llarg de tota l’etapa de secundària i no deixar-ho en els primers cursos.
Alguns grups han necessitat més suport a l’hora de fer el videoblog. Prèviament, es podria fer una activitat més senzilla que impliqués gravar i editar un vídeo per familiaritzar-los amb el tipus de feina que hauran de fer després.
No hem tingut problemes amb els drets d’autor, perquè es tractava de produccions pròpies, però sí pel que fa a la privacitat i els drets d’imatge dels companys. Els hem hagut de recordar que no podien utilitzar fragments si qualsevol membre del grup estava fent una cara estranya, per exemple.
Com a resum final, cal dir que els vídeos tenien en general bona qualitat tècnica pel que fa a la il·luminació o l’enquadrament, per exemple, i també pel que fa a l’edició. En el cas de l’ús de l’anglès, es van cometre alguns errors importants tant de lèxic com gramaticals, però hem de tenir en compte que parlem d’alumnes de 1r d’ESO que encara estan millorant tant l’aprenentatge de llengües estrangeres com la seva expressió oral.

.png)

.png)
.png)










Comentaris
Publica un comentari a l'entrada